Alla inlägg den 23 februari 2009

Av memmu - 23 februari 2009 16:00

Fortsätter...


Så då började processen, socialen påbörjade sin utredning. Polisen hörde inte av sig, det tog ett tag innan de kom igång med sitt. Jag kontaktade Utväg, http://www.utvag.se/barnen.htm, för att få hjälp till min dotter.

Jag diskuterade och vi umgicks med lillans fars fd sambo och hennes son. Jag lyssnade på hennes version och trodde på det. Stöttade henne när hon anmälde honom.

Jag hörde två olika historier, en från min dotters far och en från hans fd sambo. Jag valde att tro på henne. Barnen berättade samma saker som hon. Han pratade bara illa om henne.

Jag gick till en advokat och vi skickade in en stämning för ensamvårdnad. Vårdnadsprocessen började.

Polisen började med att förhöra mig och fd sambon till lillans far. Sedan var det lillans tur. Nu väntar jag på att höra vad som händer näst hos polisen.

Hans fd sambo har anmält honom för våldtäckt, koppleri och tvång till sex. Polisen har gjort husrannsakan hos honom och beslagtagit hans datorer mm. Känns hemskt men jag vill inte lägga mig i det innan allting är utrett.

Så nu tar jag avstånd från hans fd sambo till allting är avklarat. Jag vill sköta själv det, som är min del av detta. Jag vill inte att min pålitlighet förstörs av henne.


Fortsätter...


<3<3 Memmu

Av memmu - 23 februari 2009 15:42

Borderline enligt DSM IV:

En borderline personlighetsstörning enligt DSM IV karakteriseras av ett genomgående mönster av instabilitet i relationer med andra människor, i självbild och affekter, samt markerad impulsivitet med början i tidig vuxen ålder.

Detta visar sig på olika sätt, varav minst fem av följande:

  • 1. Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller inbillade separationer. Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
  • 2. Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva relationer med andra människor som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering.
  • 3. Uppvisar identitetsstörning: påtaglig och varaktig instabilitet i självbild och identitetskänsla.
  • 4. Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t ex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning). Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
  • 5. Uppvisar upprepat självmordsbeteende med gester, hot eller självstympande handlingar
  • 6. Affektiv instabilitet som kommer av en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (t ex intensiv, episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar några timmar och endast i enstaka fall längre än några dagar).
  • 7. Kronisk tomhetskänsla.
  • 8. Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller svårighet att kontrollera ilska (t ex ofta förekommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål).
  • 9.Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symptom.

  • www.communicera.se :

    Relationer med andra är intensiva, men stormiga och ostabila med markanta skiftningar av känslor och svårigheter i att vidmakthålla intima nära kontakter. Dessa personer kan ibland manipulera andra och har ofta svårt att lita på människor. Där finns också emotionell instabilitet med markanta och frekventa skiftningar från att känna ensamhet, tomhet, depression till irritation och ångest. De kan vara oförutsägbara och impulsiva i sitt beteende- vilket kan inkludera överdrivet handlande, promiskuositet, spelande, droger eller alkohol. Olika slags medberoende, snatteri, hetsätning eller fysiskt självskadebeteende som självmords tendenser förekommer också. Personen kan visa opassande och intensiv ilska eller vrede med ’temper tantrums’, konstant grubblande och ilska, känslor av deprivation och kontrollförlust av rädsla över att inte ha kontroll av sina arga känslor. Där finns också identitetsstörningar med förvirring och osäkerhet om självidentitet, sexualitet, mål i livet, värderingar, yrkesval och vänskap. Det finns också en djuprotad känsla av att vara spräckt, bristfällig, skadad eller dålig på något sätt, med tendenser att bli extrem i sitt tänkande, känslor eller beteende. Under extrem stress eller i svåra fall så kan det finnas korta psykotiska episoder med kontrollförlust av kontakt med verkligheten eller uppvisa bisarrt beteende eller symptom. Även i mindre svåra situationer så är det ofta betydande spänningar av relationer och prestationer. Depression som ackompanjerar denna störning kan leda till mycket lidande och kan resultera i svåra självmordsförsök.


    Lägger till en bra länk med : http://www.gransanglar.net/


    <3<3 Memmu


    Av memmu - 23 februari 2009 15:15

    Besöket hos familjerätten gick bra tycker jag. Jag fick fram det jag ville säga, alltså att jag vill inte ha ensamvårdnad men eftersom situationen är som det är finns det inget annat göra.

    Familjerätten kommer att gå efter vad socialen har kommit fram i sin utredning. :S

    Socialtjänsten kom precis och lämnade åter min dotter. De hade varit och fikat med hennes far och han hade köpt en leksak till henne. Socialen sade till mig att jag behöver inte tänka på att hon tänker illa om mig utan frsöker bara få en helhetsbild.

    Jaja, jag ska träffa henne på onsdag och lägga fram allt det jag vill få sagt. Dom knäcker inte mig!


    <3<3 Memmu

    Av memmu - 23 februari 2009 12:28

    Snart var det dax att ta sig till familjerätten. Eftersom jag har sökt ensamvårdnad pga att min dotter har berättat att hon blir slagen hos sin far måste familjerätten samla in uppgifter till tingsrätten.

    Så idag ska jag träffa dom på familjerätten första gången. Hoppas det går bra. Jag kommer i alla fall helt öppet berätta om mig själv och hur jag är som mamma.

    Socialen kommer jag att träffa på onsdag igen...men det är en annan historia och jag kommer att ta det en annan gång...


    <3<3 Memmu

    Tidigare månad - Senare månad
    Ovido - Quiz & Flashcards